torsdag den 11. juli 2013

Gunung Mahawu og Ambang

Efter en sidste morgen på viewpointet i Tangkoko havde jeg planlagt en tur rundt på resten af Nordøen sammen med Samuel og en driver. Første stop på denne tur var Gunung Mahawu ca 1 time fra Manado. Det var udelukkende Scaly Komgfisher vi kom for, da den er ret svær på Ambang. Den første eftermiddag gik selvfølgelig i regne som altid! Men det lykkedes os heldigvis at finde Isabellan Bush-hen som  tossede rundt på vejen foran os i regnen! Da regnen aftog gik vi ind i skoven for at give Kingfisheren et forsøg - det blev dog ikke til andet end våde sko!
Isabellan Bush-hen
Isabellan Bush-hen
Isabellan Bush-hen
Næste morgen var vi på pletten igen og hørt hurtigt 2 fugle inden vi inden længe fik den ene lokaliseret! Med denne i kasse gik turen lidt højere op ad bjerget for at finde Rufous-thorated Flycatcher - hvilket blev lidt af en kamp. Det tog 2,5 time inden en han kortvarigt lande for an os med et insekt i munden, spiste det og derefter forsvandt ind i skoven igen.
Scaly Kingfisher
Scaly Kingfisher
Scaly Kingfisher
Yellow-billed Malkoha
Det var hvad det var at komme efter på Mahawu, så kort efter forlod vi det lille bjerg for at køre den lange 5 timers tur til Ambang. Ligesom på Mahawu var det blot et par arte vi kom til Ambang for - Matinan Flycatcher og Cinnabar Boobok! 

Første aften stod på Boobok og næste morgen stod på Matinan. Men jeg fuckede op - første aften hørte vi kun et par ugler, hvorfor det kun blev til 4-5 timers søvn så vi kunne prøve på den om morgenen, men desværre blev det lyst inde vi fik den fundet. Derefter var det så lidt højere op ad bjerget hvor Matinan holder til. Men da klokken var rundet de 12, og vi stadigvæk intet havde hverken set eller hørt, besluttede jeg at gå ned - dette var dog kun for at få et hvil  og noget mad, da jeg valgte at forlænge en dag for at give dem endnu en chance. Om eftermiddagen prøvede vi så igen hvor vi på vej op af bjerget fandt en Scaly Kingfisher, hvilken er af anden race med rødt næb. Derefter sagde jeg at det var hurtigt op ad bjerget så vi havde mere tid til at finde Flycatcheren, hvilket resulterede i et lettere hånligt grin og efterfølgende "only morning mr." Hvilket pissede mig ret meget af og gjorde at jeg endnu mere ville finde den. Desværre var det ham, der løb med æren da en fugl lige pludselig hoppede op foran ham, og efter lidt tid kaldte tilbage. Selvom det blot er en af de mindre flotte fugle, var det en af de bedste og sjovest længe! Den er ikke helt nem at kende fra Sulpher-bellied Whistler - hvilket man i følge bogen ikke skulle tro - de bedste karakter jeg fandt ud af var mindre næb hvor underbenet var lyst samt kontrast mellem brun ryg og  gråt hoved. På billederne ser det nemt ud, men under mørke lysforhold er det noget helt andet!
Scaly Kingfisher
Matinan Flycatcher
Matinan Flycatcher
Matinan Flycatcher
Matinan Flycatcher
Rusty-bellied Fantail
Citrine Flycatcher
Vi lagede den pænt i seng og ventede derefter 20 min på at det skulle blive helt mørkt og uglerne skulle vågne op. Jeg fik ham overbevist om at vi skulle prøve på dem hvor vi befandt os, altså højere op ad bjerget end vi havde prøvet, uden held, de andre aftner. Og det gav pote med et par stykker sete og omkring 15-20 fugle hørt på vejen ned. Mange folk skrive i rapporter at arten er blevet svære de seneste åringer og mange er begyndt at misse den, jeg tror blot at de fleste fuglekiggere er dovne og ikke gider at gå op ad bjerget og derfor er det de samme ugler der bliver spillet bånd for og derfor er stoppet med at reagere på det.
Næste morgen gik vi igen op til Flycatcheren som var pp og nu to fugle, desværre lykkedes det mig ikke at få bedre billeder end dagen før!
Sulawesi Masked-owl
Cinnabar Boobok
Tabon Scrubfowl

Ingen kommentarer:

Send en kommentar