lørdag den 6. juli 2013

Binagara - Halmahera

Det gik desværre ikke helt som planlagt og jeg fandt ikke Sulawesi Flycatcher, men jeg så et par andre gode arter: Bay Coucal og Ruddy Kingfisher.

Ruddy Kingfisher
For at komme til Ternate havde jeg lige en nat i Manado inden flyet næste morgen afgik. Da jeg ventede på min taske faldt jeg i snak med en Indoneser, som spurgte om vi ikke skulle splejse om taxaen fra lufthavnen ind til byen, hvilket var fint for mig. Han fortalte, at han skulle til en lægekonference næste morgen kl 7, så han skulle bare ind på et hotel og sove. Klokken var 23 da vi ankom til det hotellet hvor jeg havde planlagt at sove, han besluttede sig også for sove der. Da vi kom op til skranke fandt vi ud af, at der kun var et værelse ledigt, så selvom jeg egentlig helst bare ville have værelset for mig selv gik jeg med til at dele – det var trods alt kun for 8 timer og jeg ville spare penge. Situationen blev lidt mere presset da vi kommer ind på værelset, hvor det ikke er to enkeltsenge, men derimod en dobleseng. Klokken var mange og jeg besluttede bare at roll with it. Jeg gik direkte i seng og for hurtigt at falde i søvn og på den mode komme ud af den ellers lidt akavet situation. Mens han er ude og spise aftensmad falde jeg i søvn til Bad Boys 2 og bliver vækket en halvtime senere da han kommer tilbage for at gå i seng. Men han lagde sig ubehageligt tæt på mig, og det var vildt underligt. Jeg tænkte at det ville blive en lang nat, for jeg ville ikke få lukket et øje hvis han skulle ligge så tæt på mig resten af natten. Pludselig, efter et kvarters ro i mørket, spurgte han om hvor gammel jeg var. Høflig som jeg nu er opdraget svarede jeg pænt 21, men da han derefter spurgte om han kunne få min hånd sprang jeg ud af soveposen, tændte lyset og spurgte What the fuck is going on?!!!? ’uforstående’ siger han bare What og kan pludselig intet engelsk forstå selvom vi ingen problemer havde haft med at snakke sammen de foregående par timer. Jeg tager herefter mit tøj på, pakker mine ting sammen og er på vej ud af værelset, men han stopper mig inden og siger Ohh you think i am gay? – Jaa kind of ! svare jeg hvorefter han går i panik og begynder at lade som om han snakker i telefon med sin kæreste og aftaler, at hun skal hente ham uden for hotellet. Det ender altså med at han forlade værelset, og jeg står tilbage og letter chokeret og tænker Har jeg lige smidt en bøsse ud af mit hotel værelse??  Jeg ringede herefter til min kære mor og far og fortæller dem samme historie.
Da jeg landede på Ternate, var det ligesom sidst direkte af sted til havnen så jeg kunne komme over til Halmahera. Denne gang dog til Sofifi i stedet for Sidangoli. Blot en times kørsel fra Sofifi ligger Nationalparken Binagara hvor jeg havde planlagt at bruge 4 dage på at lede efter Drummer Rail. Derfor havde jeg været i kontakt med de lokale park ranger, som hjalp mig med indkøb af mad og transport til Roji’s House. Roji er en farmer, som i 2012 fandt en rede for Railen, og har set den mange gang. Hans trægulv blev de næste par dage vores hjem. Desværre så jeg ikke Railen, men Roji’s søn Rudi 4 m foran mig så 3 der løb væk den første aften, hvilket desværre også blevdet sidste vi med sikkerhed skulle se til dem – av!!

Anyway, så var det på ingen måde spildt da jeg fik samlet rigtig mange fede arter op de følgende dage! Ca 100 Blyth’s Hornbills den første dag, Ivory-breasted Pitta over alt, 3-4 Red-bellide Pitta her af en set efter lidt af en kamp med et par vandløb som var dybere en mine gummistøvler var høje, og en et krat, som jeg kun kunne passere ved at kravle på maven under det, men jeg fik den af se i de aller sidste lys! Moluccan Scops-owl, Chattering Lory, Violet-necked Lorykeet, Gurney’s Eagle, mulig Pygmy Eagle, Variable Drawf-kingfisher, 10 Standardwings, Nicobar Pigeon og ikke mindst 2 Cuscus. Det er helt klart et sted jeg vil råde folk at tage til hvis man planlægge en tur til øen. Dog er der nogle arter som var lette i Foli, som jeg ikke så skyggen af her, så man kan ikke helt bytte de to lokaliteter ud.
Roij's Hus
White Cockatoo
White Cockatoo
Grey-headed Fruit-dove
Sombre Kingfisher
Red-bellied Pitta
Red-bellied Pitta
Moluccan Scops-owl
Moluccan Scops-owl
Variable Dwarf-Kingfisher 
Gurney's Eagle
Bears Cuscus
Red-bellied Pitta - Juv 
Violet-necked Lory
Chattring Lory
Golden Whistler
Om aftnen efter at have set Moluccan Scops, gik vi i floden tilbage til huset, hvor jeg på vejen spottede en stor frø. Rudi nærmede sig den langsomt inden han var tæt nok på til at kaste sig ned og fange den. Dum turist som jeg var troede jeg det var for at vise mig den, men det på ingen måde intentionen... Dagen efter jokede jeg med at der manglede frøer på aftensboredet, dette betød blot, at Rudi følgende aften blev sendt af sted med en lygte for at fange frøer, og hjem kom han med 4 store frøer, som blev stegt i en chili/hivdløgsmarinade og blev ret så gode!
  
Da vi igen ankom til Sofifi hoppede jeg på den første Angkott til Tobelo så jeg ankom tidligt nok til at komme ud og kigge efter Megapoden. Der er folk som har misset den og andre har kun set dem i flugt, så jeg havde planlagt det, så jeg havde to aftner hvis det skulle fejle den første. Desværre havde jeg ikke fået forklaret Gode tydligt nok hvornår jeg kom, så han skrev at han først havde tid dagen efter. Dette betød derfor en dag mindre i Sidangoli hvor  jeg havde planlagt at bruge et par dage! 
Vi havde aftalt at han skulle ringe når han var kommet hjem, og så ville han fortælle hvor til jeg skulle tage en Ojek til for at møde ham, men dagen gik og han hverken svarede på mine sms'er eller opkald. Førs kl 20 fik jeg en besked om at han nu var kommet hjem og det nok var bedst at jeg kom dagen efter! Det var så de to dage i Sidangoli han lige havde fuckede op for mig - øv!! 
Spændt på om jeg ville blive brændt af for tredje dag i træk, kom Ojek manden heldigvis allerede kl 12 og vi aftalte at jeg ville finde ham igen kl 16 og så køre til Galela! 
Kl 17 ankom vi så til Gode's lille hus hvor de boede 3 familier! Det var ret stenet for vi skulle have slået 2 timer ihjel inden vi kl 19 ville sejle hen til stranden hvor megapoderne kommer til! Jeg tror mest af alt han ville have at jeg skulle komme så tidligt var så han kunne øve sit engelsk. 
Klokken 19.20 var vi så i den lille båd og på vej igennem mangroven og over til stranden.  Det var perfekt vejr med stjerneklar himmel og en klar måne. Vi var da heller ikke meget mere kommet i land, inden vi kunne høre vingeslag fra den første fugl, der flyver væk. Heldigvis blot 5 min efter fandt vi 2 fugle, som var i gang med at grave et huld. Den ene fløj, men den anden blev tilbage og tossede rundt - den stoppede med at grave, og vi kunne gå helt ind på 2 m så jeg tror den blev skræmt af lygten. Uforberedt som jeg var havde jeg desværre kun min stor linse med, så fik kun full frame billeder, hvilket jeg ærger mig ret meget over da det sorte vulkansand gav en ret sej effekt. Men super fedt var det at se den, og klart den sejest af megapoderne med de rygtegniger.

Moluccan Scrubfowl
Moluccan Scrubfowl
Moluccan Scrubfowl
Moluccan Scrubfowl
Ellers var det bare tidligt hjem så jeg kunne komme afsted til Ternate i noglelunde tid så jeg kunne komme videre til Makassar samme dag. Mit visum udløbe nemlig den 16 så jeg var begyndt at være ret presset af tiden, og jeg havde ikke lyst til at finde ud af hvad der ville ske hvis man bliver længere. Det skulle dog visse sig at blive lidt af en kamp da jeg selvfølgelige ville prøve at gøre det så billigt som muligt. Det var desværre på ingen måde muligt da alle flybilletter var udsolgte osv. osv... Det endte altså derfor med at jeg fløj til Singapore via Jakarta og derefter hele vejen tilbage til Balipapan på Kalimantan. Dvs. Ca 3000 kr for ingenting pånær 2-3 dage spildte på fly og hoteller og ingen fugle - surt show, tak for lort Indobesia!!!
Nu er planen ellers at jeg i morgen skal finde ud af hvordan jeg for adgang til Sungai Wain som er det eneste sted Bornean Peacock  er at finde!

1 kommentar:

  1. Hej Jeppe, fantastisk at følge dig!!! ....jeg må vist droppe banken og rejse til Sydøstasien!!

    SvarSlet