fredag den 30. august 2013

Buton & Wangiwangi

Buton blev desværre ikke den helt store succes i og med jeg dippede på gøgen, som var hovedårsagen til jeg tog dertil. Dog fik jeg Pale-bellied White-eye, som ikke er sjælden, men har en udbredelse begrænset til den sydøstlige halvø, hvor fuglefolk normalt ikke kommer. Det er egentlig heller ikke fordi Hawk-cuckooen er sjælden, den er bare vanvittigt svær at finde fordi den stort set kun er vokal om natten og tavs i løbet af dagen. Det lykkedes mig at få en optagelse af den som vil være brugbar for andre der prøver på den, og når jeg engang vender tilbage. Efter Buton sejlede jeg 4 timer ud til en lille ø ved navn Wangiwangi for, at slappe lidt af oven på mange måneders intensiv birding. Men der var selvfølgelig også lige en race af Pale-bellied White-eye, som har lyst næb og lysere gul strube – racen er stadig ubeskrevet, men det ligner mest af alt en split, når den en gang bliver det. Udover denne White-eye fik jeg endelig også fundet en Red-backed Bottonquial da en han krydsede over vejen på vej til lufthavnen. Derudover fandt jeg, hvad mest af alt ligner en Varibel Goshawk, som dermed vil være en ny art til Sulawesi regionen. Efter at have fundet fuglene stod den på dykning – dejligt at komme ned igen, sidst jeg var det, var i Thailand. Et helt fint dyk, men ingen Mandarin Fish som jeg virkelig havde håbet på at se – Wakatobi øerne, som Wangiwangi er en del af, er det eneste sted på Sulawesi den ikke er, det var jeg ikke forberedt på!

Varible Goshawk
Varible Goshawk
Varible Goshawk
Island Monarch

Ingen kommentarer:

Send en kommentar