fredag den 30. august 2013

Maludam & Kubah National Park - Sarawak

Efter Buton og Wangiwangi havde jeg 4 flyvninger for at komme til Sarawak, hvilket tog et par dage. Efter at være landet i Kuching fandt jeg mig et hotel og fik arrangeret transport til Maludam følgende dag. Her skulle jeg se Hook-billed Bulbul som nr et target, men derudover også arter som Cinnamon-headed Green-pigeon plus Scarlet-breasted og Brown-backed Flowerpecker. Dog blev jeg godt og grundigt skuffet da jeg ikke kunne finde en bådman der ville sejle med mig for under 500 myr. Derfor blev det kun til 3 timer en morgen og derefter pakkede jeg sammen og tog tilbage til Kuching! Ekstremt fostrende, og jeg fandt ingen af arterne! Da jeg ankom til Kuching tog jeg en taxi til Kubah National park blot 30 min udenfor byen. Her tilbragte jeg et par dage, men det var ret småt med fugl og blev kun en Puff-backed Bulbul og en lille familieflok Black-throated Babbler, der fouragerede langs stien, som de bedste arter.
Familien i Maludam plus mig i bryllupstøj med en ladyboy ved min side

Scaly-crowned Babbler
Scaly-crowned Babbler
Derfor besluttede jeg at prøve lykken i en anden del af parken blot få km derfra, men i lavere højdemeter. Endelig havde jeg lidt mere held med mig da en stor busk, lige ved siden af mit værelse, stod med store modne bær. Det gav 7 Bul arter, 4 Flowerpeckere, 4 Sunbirds og da 3 Little Green-pigeon kom ind blev håbet om Jambu større, dette blev desværre kun ved håbet, men to arter kom ind som i den grad overskyggede alle de andre nemlig Grey-bellied Bulbul og Brown-backed Flowerpecker! To gode arter der gav lidt gejst igen efter meget modgang og få fugle de sidste par uger.
 
Grey-bellied Bulbul
Grey-bellied Bulbul
Grey-bellied Bulbul
Grey-bellied Bulbul
Grey-bellied Bulbul
Grey-bellied Bulbul
Orange-bellied Flowerpecker
Speckled Bulbul

Speckled Bulbul
Van Hasselt's Sunbird
Van Hasselt's Sunbird
Van Hasselt's Sunbird
Dusky Munia
Brown-throated Sunbird
Red-throated Sunbird - Danum
Disse to arter er ikke helt nemme at adskille i felten, så dette var en god lejlighed til at knytte et par ord dertil. Først og fremmest er Red-throated mere rød i struben og ikke mindst kinden, dette kan dog snyde alt afhængig af lys. Derudover er der forskellen på udbredelsen af det lilla gloss i vingen - Red-throated har minimalt og derved kommer fuglen som helhed til at virke meget mere rød. På billedet ser det ret nemt ud, men de ses som oftest nedefra, i toppen af en trækrone vimse hurtigt rundt, hvilket besværliggøre bestemmelsen en del.
Nu er jeg ellers tilbage i Kuching for at flyve til Long Lellang i morgen hvor finalen skal stå. jeg har 7 dage til 2 nye pittaer, 2 nye Blue-flycatcher, 2 nye Frogmouths og en Broadbill, det bliver svært, men sjovt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar