lørdag den 2. marts 2013

Timor


Så har jeg sidste dag på Timor, for denne gang, inden jeg i morgen tidlig flyver til Ruteng på Flores, som er sidste stor i Lesser Sundas. Desværre betød lidt vejr problemer og lidt ustadig mave at jeg blev nødt til at ændre i planerne, hvilket betyder at jeg ikke er færdig med Timor, men kommer tilbage hertil i løbet af de næste 5 måneder.
En Cyklon har lige side jeg ankom hærget øen og skaderne var mange. Når vi tidligt om morgen kørte af sted til Bipolo og Champlong, godt og vel en times kørsel væk, kunne vi virkelig fornemme hvor store kræfter der var i spil. Hele vejen kørte vi mere eller mindre slalom pga. væltede træer og et hus havde i løbet af natten også mistet taget som lå og fyldte hele kørebanan, så bilerne var tvunget til at køre over det, for at passere. Dette uvejr gjorde også at båden til øen Roti var aflyst på ubestemt tid og jeg kom der for ikke derover.

Herudover fik jeg problemer med mave og lå i sengen i 3 dage før jeg igen var klar til at kigge fugle. Men efter jeg var blevet rask, var der ikke tid til at tage til Gunung Mutis, et bjerg godt og vel en dagsrejse væk. Derfor aftalte jeg med Ony at jeg kommer tilbage om nogle måneder og så gør vi Roti og Mutis.

Champlong er en lille klat regnskov der lægger i forlængelse af en lille lokal landsby, men her er ret så fuglerigt. Elegant Pitta hørtes mere elle mindre konstant og var ufattelig nemme at spille ind, første gang kom den og landede indenfor nærafstanden på min kikkert – i alt så jeg omkring 7 fugle og det var uden nogen særlig indsats. Herudover fandt jeg andre gode art som: White-bellied Bushchat, Bar-necked Cockoo-dove, Timor Stubtail, Buff-banded Thicket-warbler, Speckled og Island Monarch, overflyvende Timor Black-pigeon, Timor Blue Flycatcher, Sunda Bush-warbler og ikke mindst Black-banded Flycatcher, som jeg brugt 3 timer i bambusskov på at finde, til gengæld var det super fedt da den poppede op i kikkerten!
Elegant Pitta

White-bellied Bushchat

Black-banded Flycatcher

Bipolo er noget helt andet, og jeg brød mig egentlig ikke særlig meget om stedet. Skoven er kun 1,5 km lang og man går på en meget trafikeret hovedvej, men fuglene er her! Jeg fandt, ud over mange af de samme arter som i Champlong: Timor Figbird, Timor Freierbird, Plain Gerygone, Rose-crowend Fruit-dove, Black-backed Fruit-dove og Timor Boobook – også denne Boobook var meget medgørelig. I rismarkerne lige bag Bipolo fandt jeg: Five-coloured Munia, Timor Sparrow samt de to australier Withe-faced Heron og Black-faced Wood-swallow.
Black-backed Fruit-dove

Timor Boobook

Timor Boobook

Five-coloured Munia

Five-coloured Munia

Timor Sparrow

White-faced Heron

Barati ligger en lille halv time fra Bipolo, og vi besøgte sted ligesom mange andre, i håb om at finde Pink-necked Imperial-pigeon og den endemiske Olive-shouldered Parrot. Blot efter en time var jeg lykkedes med begge arter og kørte derfor tilbage mod Bipolo. Dog blev i opholdt et par gang under vejs, bla. af en Black-banded Flycatcher set fra bilen i en stor Bambus – dette var første gang Ony havde set den uden for Champlong. Derudover stoppede vi ved nogle gamle rismarker, der pga. uvejret var blevet oversvømmet og nu gode for vadefugle. Jeg fandt her flere australier: Australien Pelican og Red-capped Plover, Little Pied Cormorant – plus –  Grey-tailed Tattler, Terek Sandpiper samt mange almindeligheder, men ny for mig på Lesser Sundas.

Olive-Shouldered Parrot

Da jeg var ved at være ovenpå efter mit maveonde fik jeg mig placeret i en bar helt ud til vandet over jeg brugte en formiddag på at se hvad cyklonen havde fået presset ind i vigen. Jeg havde ingen forventning til hvad her kunne komme, da ingen bruger tid på havobs i denne region. Forbi mig kom: 28 Lesser Frigetbirds, 8 Pomarine Jaegers, Brown Bobby, 150-200 Wedge-tailed Shearwaters, 2 Brown Noddys, 4 Sooty Terns og så lod jeg desværre to stormsvaler slippe væk.

Jeg ser frem til returkampen om nogle måneder, hvor jeg står klart stærkest, da jeg har fået fundet de fleste af endemerne, og derfor regner jeg med at trække mig sejrrigt ud af opgøret, selvom vejret og en omgang madforgiftning prøvede at stoppe mig!     

Flores og Komodo forude, vi ses om 8 dage VARAN!!! 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar